Research and Development
Drag torque test bench 15 kW
R&D at oil pumps/small block assemblies up to R4 2.0l engines:
- T-slottet mounting plate for application of test objects,
- AC-drive unit 15 kW, speed range: 200 … max. 10,000 r. p. m.,
- Motor spindle vertically adjustable: 100 … max. 400 mm CD,
- High accurate measurement of rotational speed, input torque,
- Set-point transmitter: digital (CAN-Bus/PROFIBUS DP),
- Numeric controls for pressure/flow-rate/temperature,
- Heat transfer circuit for indirect heating of lubricant,
- Integrated oil reservoir: 40 l,
- Temperature control: +30 … +160 °C, ± 1 K,
- Rated power for heating/cooling: 18/150 kW,
- Pressure control: 0 … 12 bar (rel.), ± 10 mbar,
- Flow-rate: 150 l*min-1, ± 1 l*min-1,
- Housing made from particular cast polymeric concrete,
- Dimension: 4.9 × 3.5 × 2.2 m (L × W × H).
Drag torque test bench 50 kW
R&D on small block assemblies up to V12 engines 6,0 l displacement:
- T-slottet mounting plate for application of test objects,
- Frame and housing with excellent damping behaviour made from particular cast polymeric concrete,
- Integrated column guide frame,
- Motor spindle vertically adjustable: 300 … max. 750 mm CD,
- Fluid-cooled asynchronous three phase integrated motor 50 kW,
- Speed range: 200 … max. 10,000 r. p. m.,
- Optional: set of two customized gyrating masses,
- High precision measurement of drag torque, rotational speed,
- Optional: set of two customized gyrating masses,
- Integrated reservoir for oil-leakage: 120 l,
- Set-point transmitter: digital (CAN-Bus/ PROFIBUS DP) from PC-based control system/operator panel,
- Dimension: 4.0 × 1.5 × 2.2 m ( L × W × H ).
R&D at oil/coolant circuits
Test benches for lubricating oil/coolant circuits:
Station 1: Cylinder heads with multivalve technology, 4(6)-cylinder in-line, V6; Station 2: Small block assemblies 4(6)-cylinder in-line, V6, 3,0 l displacement
Specification of drag-torque test benches:
- Digital drive units (AC servo), input power: 17/132 kW
- Rotational speed: 200 … max. 10,000 r. p. m., speed control system,
- Lubricating oil supply:
- Temperature control: -30 … +170 °C, ± 1 K, incl. thermal shock
- Pressure control: 0 … 10 bar (relative), ± 10 mbar,
- Flow-rate: max. 120 l*min-1, - Coolant supply:
- Temperature control: -30 … +130 °C, ± 1 K,
- Flow-rate: max. 250 l*min-1.
Geschleppter Motorenprüfstand DYNACAM
Messung von dynamischen Vorgängen in Steuer-, Aggregate-
und Kurbeltrieben:
- Belastungsverläufe und
- Bewegungsverläufe
- Testobjekte Station 1:
Zylinderköpfe mit Mehrventiltechnik, 4(6)-Zylinder in Reihe, V6. - Testobjekte Station 2:
Rumpfmotoren 4(6)-Zylinder in Reihe, V6, 3,0 l Hubraum,
Nebenaggregate mit simulierter Belastung.
Spezifikation des geschleppten Motorenprüfstandes:
- digit. AC-Servo, Antriebsdrehzahl: max. 9.000 min-1,
- Drehzahlregelsystem/programmierbare Kurvenscheibenfunktionalität mit
virtueller Leitachse (max. 1024 Stützstellen/U), - quasistatische Messungen: 16 Signaleingänge für Sensoren
ohne eigene Verstärkerelektronik, - 10 kHz Abtastrate, 16 bit Auflösung,
- dynamische Messungen: 16+4 Signaleingänge für Sensoren mit
- integrierter Verstärkerelektronik, max. Samplingrate 1,25 MS,
- Schmierölkonditionierung: 3 × 6 bar/5 × 55 bar, 20 … 130 °C,
PID-Regelung, - Kühlwasserkonditionierung: 20 … max. 100 °C, PID-Regelung.
Leistungsprüfstand für Industriegetriebe
Hochleistungsgetriebetest F&E:
- Applikation der Prüfgetriebe auf T-Nutenspannplatte
- Motor-Generator-Prinzip mit Energierückspeisung,
- Antriebsleistung (AC-Motor): max. 135 kW,
- Antriebsdrehzahl: 0… max. 4.000 min-1,
- Drehzahlregelgenauigkeit: ± 1 min-1,
- Abtriebsdrehmoment: max. 40.000 Nm,
- Genauigkeit der Drehmomentmessung: ± 40 Nm,
- Prüfstandsautomatisierung, Visualisierung auf Win-PC,
- kundenspezifischen Testprozeduren sind frei programmierbar,
- Messgalgen, Messeinschübe für die Messung von Temperaturen (16 Kanäle) Antriebsdrehmoment, Abtriebsdrehmoment, Schwingungen (6 Kanäle), Kräften (4 Kanäle) und Verdrehflankenspiel,
- unbemannter Betrieb möglich,
- lokale Datenspeicherung.